L’Ajuntament de Mataró aprova per unanimitat una Declaració institucional d’En Comú Podem pel reconeixement de les entitats de lleure educatiu
La moció aprovada, aprecia la tasca de les entitats, caus i esplais del món del lleure de Mataró
Mataró, 3 de setembre del 2024
La Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Mataró va aprovar ahir per unanimitat una Declaració institucional presentada per En Comú Podem per reconèixer i posar en valor la feina de les entitats, esplais i caus del món del lleure de Mataró.
A continuació reproduïm el text aprovat:
“Dins dels drets de l’infant, el dret al lleure i a participar en les activitats culturals, artístiques, recreatives i d’esplai, és un dels més oblidats. L’article 31 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets dels infants va establir que era un deure de les administracions garantir-lo. El lleure és un dels àmbits educatius més fortament afectats per les desigualtats socials en l’accés, i encara amb mancances importants en la protecció jurídica i en el desplegament de polítiques públiques per a garantir l’exercici efectiu d’aquest dret per part dels infants.
Resulta indispensable, en aquest sentit, prendre consciència per part de tots els agents socials i polítics la vinculació del lleure amb el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats. Les activitats de lleure educatiu ofereixen als infants oportunitats de desenvolupament social i personal i optimitzen l’autonomia, l’aprenentatge cooperatiu, les habilitats de comunicació i el benestar emocional i físic i uns principis ètics de respecte, solidaritat i honestedat que resulten fonamentals per al seu desenvolupament moral i cívic. A més, diversos estudis emfasitzen en la importància que els infants i joves tinguin temps i espai per a l’oci en la seva vida diària, que defineix i dóna forma a les persones i té un paper crucial en el desenvolupament cultural, social, moral i cognitiu dels individus i de la societat en el seu conjunt.
La promoció d’oportunitats educatives per a tots els infants i joves és la garantia d’un accés equitatiu i d’una major cohesió social. Les desigualtats econòmiques, territorials, d’edat, gènere i accessibilitat són impediments als quals es poden fer front amb programes de beques que contribueixin a reduir significativament la bretxa educativa i ajudar a construir una societat més cohesionada i inclusiva per a tothom. Per això la Generalitat, segons la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, ha de preveure l’establiment de mesures de foment per a garantir que tots els alumnes puguin participar en els plans i programes socioeducatius i en les activitats d’educació en el lleure en condicions d’equitat i sense discriminació de cap classe (article 41).
Un dels principals problemes estructurals, alhora, és la dotació dels educadors que han de fer possible el desenvolupament de les activitats. Nombroses entitats de lleure educatiu de caràcter associatiu tenen dificultats per captar i retenir al llarg del temps els educadors voluntaris. La manca de reconeixement d’aquesta figura, els dèficits de reconeixement social del lleure educatiu i del voluntariat i l’escassa remuneració per al desenvolupament de les activitats són alguns dels motius que expliquen totes les problemàtiques exposades.
Per tot el que ha estat exposat anteriorment, el Grup Municipal d’En Comú Podem Mataró proposa a la Junta de Portaveus l’adopció dels següents
ACORDS
PRIMER.- Instar al Departament de Drets Socials, al Departament d’Ensenyament i al Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya a complir amb el que dicten les Lleis 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència i a respectar i sucumbir l’informe emès pel Síndic de Greuges sobre el dret al lleure educatiu i a les sortides i colònies escolars de juny del 2014.
SEGON.- Instar al Departament de Drets Socials i al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a comprometre’s a estudiar la possibilitat de convocar ajuts, programes de beques, bonificacions i sistemes de tarifació social per afavorir que els fills de les famílies en situació de vulnerabilitat puguin accedir al lleure educatiu.
TERCER.- Instar a la Generalitat de Catalunya a reconèixer el caràcter educatiu de les activitats de lleure i la seva vinculació amb el sistema educatiu, al dret dels infants a ser escoltats i a rebre la informació sobre l’oferta d‘activitats i a garantir el compliment dels convenis subscrits amb les entitats relacionades amb el lleure educatiu i donar-hi continuïtat.
QUART.- Notificar els presents acords als esplais Olla de Grills, Garbí, Ajmacor, Arrels i Erol, al Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, al Departament de Drets Socials, al Departament d’Ensenyament, al Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya i al Ministeri de Joventut i Infància del govern d’Espanya.”